Wanneer je in Turkije deelneemt aan het verkeer dan zie je een totaal andere manier van rijden dan in Nederland. De verschillen zijn erg groot, in Nederland is het immers zelden chaotisch in het verkeer en is alles van top tot teen geregeld. Wanneer in Nederland bijvoorbeeld de stoplichten zijn uitgevallen dan worden de normale verkeersregels gehanteerd, in Turkije geldt dan vaak het recht van de sterkste. Het is dan bijna ‘vechten’ voor je plekje op de weg. Al verschilt het wel per stad hoe druk het is, een stad als Istanbul is een belevenis van jewelste als je deelneemt aan het verkeer. In de steden rijdt men vaak bumper aan bumper waardoor je niet gek moet opkijken van de vele krassen en deuken die de auto’s hebben. De belangrijkste wegen in Turkije zijn geasfalteerd en verkeren in een behoorlijke staat. Al kan het zijn dat hier en daar nog een gat of kuil in de weg zit, opletten blijft dus erg belangrijk.

Over het algemeen genomen is het erg goedkoop om een auto of scooter te huren in Turkije en de tankstations zijn vaak 24 uur per dag open. Zo kun je op elk moment van de dag je vervoersmiddel weer van brandstof voorzien. Uiteraard rijden er ook taxi’s rond in het land, deze kun je herkennen aan de gele en witte tekens. Buiten de grote centra moet je van te voren vaak een prijs afspreken, het is dan belangrijk om af te dingen aangezien de ingezette prijs vaak erg hoog ligt. De dolmus is een klein busje waar je ook gebruik van kunt maken, deze rijdt op vaste punten en is zeer goedkoop.

Wanneer je dus van de ene plek naar de andere moet kun je gebruik maken van dit busje. Er rijden veel van dit soort busjes op een vaste route. Er is ook het normale busvervoer waar je gebruik van kunt maken, het zijn een soort lijnbussen die we ook in Nederland kennen. Echter is het dolmus busje een stuk gezelliger en sfeervoller dan de grote bussen. Wanneer je grote afstanden af moet leggen kun je er voor kiezen om gebruik te maken van de trein, het spoornet in Turkije is meer dan 8000 kilometer lang en loopt kris kras door het land.